Mördare eller samhällshjälte?

Jag tänker givetvis på tragedin i Rödebo där en 50-årig familjefar skjutit ihjäl en 15-åring och skottskadat en 16-åring. Mördare? Aldrig!!! Det finns inte på min karta att kalla denne herre för mördare. Med bakgrundshistorien utkavlad så gjorde han vad jag säkerligen själv skulle ha gjort om min familj utsatts för samma systematiska terrorisering. Vad var syftet med att åka ut till gården mitt i natten? Varför kom inte polisen trots att de tillkallades? Varför ingrep man inte tidigare då familjen vid FLERTALET tillfällen anmält förövarna? Hur mår övriga inblandade i detta när de vaknar upp ur sin inskränkta småstadsmentalitet?

Vad detta handlade om är att förövare och mobbare får för långa löplinor innan någon tar tag i saken, och då oftast är det privatpersoner som tar lagen i egna händer. Detta är ett sådant tydligt exempel på hur man kan driva en människa till vanvettets rand genom att ge sig på hans familj, och i synnerhet hans lätt efterblivne son. Vad fan tänker man med? Hur i helvete har man uppfostrats av sina föräldrar då man i grupp ger sig på en av samhällets mer försvarslösa individer?

Jättetragiskt för alla berörda parter eftersom den här trista historien bara har förlorare. Jag lägger ingen skuld på pappan eftersom han drevs förbi en gräns där polis och sociala myndigheter borde tagit sitt ansvar för längesedan. Han ska inte ens åtalas, han ska få professionell hjälp och sedan en offentlig ursäkt från hela jävla myndighetsvärlden!

Jag hoppas att de överlevande pojkarna verkligen låses in på en anstalt där de får lära sig rätt och fel, allt som deras föräldrar uppenbarligen misslyckats med att få inpräntat i deras huvuden!

Tyvärr är inte detta ett problem som är förbehållet för Rödby, nej, det finns överallt. Det som är så skrämmande är den brist på ansvar som dagens föräldrar visar. Min "svägerskas" son berättar hur tydligt som helst om den öppna mobbing och misshandel som sker i skola, på kvällar och framförallt, bland gäng. Oftast moppegäng som sett för mycket på tv och nu vill ut och leva det "tuffa" livet. Vad fan gör föräldrarna? Hur i helvete kan de var och varannan kväll gå på samma lögner från sina barn?

Nej, dags att polis och sociala myndigheter åter tar sitt ansvar, annars kommer Rödby att flytta in i varenda samhälle!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback