Bara något nytt

G'day!!!
Sitter i köket med den nya datorn och premiärbloggar med den. Om sanningen ska fram så har jag inte vant mig ännu med laptopens tangentbord och det kommer nog att ta ett tag innan mina fingrar hittar helt rätt på tangenterna.

Dom har fallit i Rödebymålet och Pappan frias helt. Fanns nog ingen annan utväg på det hela. Det mest tragiska är att det bara finns förlorare. Den 15-årige pojken var tydligen ingen av familjens trogna belackare utan var mer av en slump med ute på gården den natten. Pappan gjorde dock ingen skillnad på det och vem kan klandra honom? År av trackasserier och hot kluminerade den natten och tyvärr skickade de fega kräken fram den minst skyldige att ta smällen.

Hur ska man pröva ansvaret då rent juridiskt? Vem ska stå som skyldig? Ja, de enda skyldiga som finns är kärnan av "moppegänget" som i flera år har fått härja fritt. Den, idag, 17-årige pojken som skottskadades verkar ju inte ha sitt mjöl rent och av vad som framgår verkar ju den personen ha varit ganska pådrivande. Märkligt att Mamman till den dödade Simon inte ens nämner den biten en enda gång. Alltså hur hennes son av grupptryck provocerades att gå fram och göra något som de andra visste skulle skapa problem. Kan man gå så långt att man kallar det vållande till annans död? Nej, det tror jag inte eftersom jag inte tror någon hade förberett sig i sin vildaste fantasi att detta skulle hända.

Jag tror nog att jag själv hade agerat precis som pappan i Rödeby gjorde om jag själv drabbades och även agerat enligt praxis utan resultat. Om jag då sedan skulle klassas som sinnesjuk eller tillfälligt sinnesförvirrad, ja då skulle det väl få vara så, men någonstans ligger beskyddarinstinkten oss närmast när reptilhjärnan tvingas igång av rädsla och panik!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback