Bygga bort den mänskliga faktorn....???

En olycka sker och genast vimlar det av folk som "legat på myndigheter i åratal" för att säkra den aktuella asfaltsbiten där olyckan just inträffat. En bil kör ut framför ett tåg och genast måste Banverket bygga om där eftersom det bara var väntat, enligt de boende, att en olycka skulle ske.

Ja, vad är det som i botten händer då? För mig är det skitenkelt att förklara. Ansvaret för de egna agerandet och handlandet ska vi överlåta på någon annan. Jag ska inte längre vara ansvarig över hur jag rattar min bil, utan det ska läggas i händerna på vägverket, kommunen, banverket osv... Är det dåligt plogat eller halt så får givetvis vägverket och kommunen en rejäl skopa ovett eftersom en lastbil har kört fast i halkan eller buss blivit försenad... Jösses jävlar säger jag då bara...

När jag tog körkort fick jag i alla fall lära mig att jag själv måste agera med ansvar, inte bara för mig själv, utan även för mina medtrafikanter. Därför kör jag inte bil med värdelösa däck när det är halt. Därför väntar jag en timme extra om det behövs om det ligger djup snö och det blir svårt att ta sig fram. Därför stannar jag och vrider på skallen några gånger extra innan jag passerar en obevakad järnvägsövergång!

Av samma skäl som ovan så undviker jag ofta kollektivtrafiken då det råder "svåra" omständigheter eftersom mentaliteten är att man ska kunna köra likadant oavsett väder...

Stockholmsbeteéndet i trafiken har faktiskt (och tyvärr) letat sig upp till Norrbotten. Idag spelar det inte längre någon roll hur jävla dåligt vädret är, det är alltid någon annan som ska bära ansvaret om det går åt helvete. Så jävla trist alltså! Nej, nog fan måste trafikanter lära sig att ta ansvar för hur man kör och när man kör. Det kan ingen annan göra. Annars är det bara att skicka tillbaka körkortet dit man fick det ifrån.


Kommentarer
Postat av: Jonas Blomqvist

"Därför väntar jag en timme extra om det behövs om det ligger djup snö och det blir svårt att ta sig fram." Ahha där har vi förklaringen till all din förseningsövertid;P

2009-10-16 @ 15:46:50
Postat av: Daniel

Exakt, om inte rallarna far ut och plogar så stannar jag på Boden C eller i Vännäs tills jag ser spåret igen ;D

2009-10-17 @ 00:09:31
Postat av: storm

Ånej! jag som länge varit sugen på att överge (huvud)byn för lite mer vettiga trakter.. suck..

Är innerligt less på attityden att allt är nån annans fel! Grrr!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback