Så var pessimisterna i farten igen...

Kuriren.nu och nsd.se hinner knappt presentera att banverket idag håller en utställning om hur norrbotniabanan ska dras in till Luleå C via Södra Gäddvik förrän den mindre vetande pöbeln vaknar till liv. Uttryck som "dårar" "idioter" osv används av bakåsträvarna till att tala om för oss mer vetande att INGEN kommer att resa med järnväg osv. Idioter som bara kastar bort flera miljarder i projekt som ingen vill ha osv är också vanliga kommentarer.

Det är då man börjar inse att dessa idioter inte ens vet vad de talar om. För det första, norrbotniabanan är den mest efterfrågade järnvägsetableringen någonsin i svensk historia, inte bara sett ur svenska ögon, men också med internationella ögon sett. Den Bottniska korridoren hålls stängd så länge vi inte får till skott en öppning av en kustjärnväg. Stambanan som finns idag håller inte längre, den är onödigt lång, kurvig och framförallt väldigt backig. Dessutom är den tekniskt begränsad så man kan inte göra tillräckligt tunga tåg där idag. Vi kan idag inte erbjuda det kunderna efterfrågar på grund av att vår infrastruktur är åt helvete för uråldrig.

Persontrafiken då? Visst, det är en bieffekt, men en jävligt positiv sådan. Fjärrtrafiken mellan Kiruna och Stockholm lär knappast påverkas så där jättemycket, men regiontrafiken från Sundsvall och norrut blir genast en annan potatis. Hux flux så har man max 45 minuters resväg längs kusten till ett universitet oavsett var efter kusten du startar din resa. Det om något är värt att belysa. Genast blir det möjligt att arbetspendla mellan Umeå och Skellefteå, eller Skellefteå och Luleå. Att ta med de redan pendlande arbetarna mellan Luleå och Piteå faller sig självklart. Nu kortas dagens restid med buss ner till ca 25 minuter, i rusningstid. Bussen erbjuder då hiskeliga 1 timme och 23 minuter medans bilen kan greja det på 50 minuter... Allt detta är också då bara en bieffekt eftersom det är godstransporterna som står för det största trycket till att bygga en ny kustjärnväg.

Jag förstår Bodensare i viss mån eftersom en del jobb säkerligen kommer att förflyttas till kusten och Luleå, men se det som så här; ingen kommer att bli av med sitt jobb, tvärtom kommer fler att få möjligheten att arbeta inom järnvägen som faktiskt är vår framtid! Att pendla 3,5 mil till jobbet... ja, det är faktiskt så att det är den krassa verklighet vi står inför. Tar man ner det avståndet till Mälardalen så skrattar man högljutt åt 3,5 mil som är en spottstyver där. Varför? Jo, för att regiontrafiken där kan trafikeras med snabbgående tåg.

Tyvärr finns det en handfull dårar i norrbottens län som är emot den utveckling som står för dörren. Man gnäller om bortkastade pengar, om att dessa statliga miljarder skulle kunna användas till bättre ändamål, men man nämner inte till vad. En dristade sig till att man kunde erbjuda gratis busskort till alla norrbottningar på livstid, eftersom det skulle motsvara denna kostnad... Ja, jisses också vilken substans det finns i många åsikter...

Ja, vad ska man säga? Jo, att dårskap fortfarande tillåts eka högre än kunskap och sunt förnuft. Alla dessa bakåtsträvare har ändå tillgång till internet eftersom de är de första att kommentera negativt på tidningarnas artiklar, så varför använder man inte sin dator med uppkoppling till att surfa in på banverket.se eller norrbotniabanan.se och ägnar 10 minuter till att läsa på lite. Det krävs inte mer eftersom faktan är enkelt strukturerad så att även idioter ska kunna ta till sig av den.

Jaja, dårskap kommer att få stort utrymme även i framtiden så det gäller ju bara att möta upp med kunskap så att de som läser debatten får ett bra underlag till att skaffa sin egen uppfattning på.

Kommentarer
Postat av: OSPA:n

Pendla 3,5 mil till jobbet är dessutom redan vardagsmat för många av oss här uppe, för hut många bor inte redan i Boden och jobbar i Lule och tvärt om? Flera bor dessutom i småbyar runt omkring städerna och har i vissa fall upp till 13 mil till jobbet.

2009-10-27 @ 04:16:30
Postat av: Matte

Vad ska man säga..det är bara att lyfta på hatten!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback