En frågan om sjuk och frisk.

Hej!
Nu skriver jag ett inlägg som jag mer formulerar som ett brev. Det är nämligen så att jag har många funderingar om vart vårt kära land är på väg? Sedan vi fick maktskifte i landet har jag märkt några väsentliga skillnader gentemot förr. Det ena är att Arbetslösheten är hög, ja riktigt hög; en bra bit över EU:s genomsnittliga arbetslöshet. Visst, vi måste få skylla på lågkonjunkturen, men det har ju även drabbat övriga Europa väl? Varför drabbades Sverige så hårt då? Vi har ju numera en politik som säger att det lönar sig att arbeta, vad säger då de uppsagda Volvoarbetarna i Umeå och Göteborg om det?

Nåja, någon kan säkert svara mig på det. Vi har ju i alla fall blivit ett friskare land eftersom en stor del av våra långtidssjukskrivna blev friska i ett trollsvep. Måste ha spridits en magisk helande effekt sedan Reinfeldt tillträdde som statsminister. Det tråkiga är bara att våra värsta "sjukdomar" som verkligen hotar vår välfärd och ekonomi bara blir värre. Lividitetssmugglingen, dvs pengar som olagligt förs ut ur landet vi skatteparadis av våra blåa företagare, är nog det värsta fuskandet. Varför hittar vi ingen medicin mot det? Jag menar, om vi skulle klämma åt några, säg 15% av de pengar som olagligt förs ut ur landet, så skulle det motsvara 10 års fuskande av de som verkligen fuskar till sig sjukskrivning. Undrar förresten hur de mår de stackarna som blev friskförklarade från sin invaliditet och sina arbetsskador. Undrar om soc hjälper dessa nu när de är friska och oattraktiva på arbetsmarknaden.

En fråga till gäller 50% av vår befolkning, nämligen de kvinnor som blir gravida. Visst, vissa av dem klarar sig bra och mår kalas! Lyllo dem!!! Dock är det så att mer än hälften drabbas av saker som kallas foglossning och andra krämpor som gör att de mot slutet av sin graviditet inte är speciellt arbetsföra. (Nej de är inte sjuka, bara gravida. Jag kommer aldrig att kalla graviditet för sjukdom) Nu har väl ändå FK (Försäkringskassan) satt sig själva på pottan va? Man fråga inte hur sjuk någon är utan vilken arbetsförmåga någon har och därefter sätter man sjukpenningsnivån. Hur funkar det då med en gravid kvinna i månad 8 som får sådana krämpor att hon knappt tar sig ur sängen då? Läkaren konstaterar att "nej, denna kvinna FÅR ej arbeta nu eftersom det kan ge skador på henne och barnet". Försäkringskassan ser att så är fallet, men kontrar med att graviditet inte är någon sjukdom... Hur gäller reglerna här? Kan någon tala om det för mig? Låter lite som ett moment 22 för mig. (Även om fallet blir solklart när man läst "reglerna") Det är ju arbetsförmågan/kapaciteten som ska vara den avgörande faktorn, inte om man har rabies, svininfluensan eller om man brytit ett ben. (Benbrott räknas ju inte heller som sjukdom, det är en skada...)

Någon snälla, hjälp mig att räta ut dessa frågetecken som allvarligt börjar bli tunga 118 100 ville inte ge mig några bra svar.







PS: Ett förtydligande för blåmesar, det måste läsas med ironi...

/Daniel

Kommentarer
Postat av: Mr a

Det är bra att det finns kommunister som dig kvar:)

Trodde de sista dog dog ut när Lars Werner lämnade partiet!!Känns bra att du är norrlänning också? är du bitter? Du låter det...



2009-12-22 @ 18:54:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback