Sverige har blivit kallt...

Vill egentligen inte skriva politik, men det går inte längre. Har många tankar, men inga svar som faller sig så väl. Jag måste väl inleda med en fråga för att komma igång då; var är svensk demokrati på väg? Carl Bildt visar klart och tydligt hur Borgarpolitiken vill att det ska se ut. En liten klick med goda ekonomiska förutsättningar ska bestämma för oss alla. Så vill han ha det utan omsvep. Det bevisar han så tydligt i sina uttalanden, i sitt bemötande mot media och jag fattar inte hur en sådan diktaturskramande stofil kan få sitta i regeringen i Sverige 2010?
-
Upprinnelsen är att riksdagen, vårt beslutande organ, har erkänt Turkarnas slakt, av bland annat Armenier, 1915 som folkmord. Vad är problemet egentligen? Det handlade där om ett försök till etnisk rensning och det om något är folkmord. Om en majoritet av riksdagen erkänner det som ett folkmord så är det Svea rikes demokratiska vilja. (För att detta alls skulle vara genomförbart krävdes även att regeringspartier gick på oppositionens linje.)
Hur svarar då Carl Bildt? Jo, öppet kritiserar han Riksdagens beslut och beklagar det. När det förs på tal att det kan handla om en KU-anmälan  vid fortsatt obstruerande mot riksdagen svarar karln nedlåtande mot såväl KU som mot Vänsterpartister. Fruktansvärt tunn is den mannen befinner sig på just nu. Tror han snart går igenom och det är nog lika bra att ingen kastar en livboj åt honom. Han skadar mer än han hjälper just nu. På något sätt känns Bildts agerande som signifikant för hela den borgerliga regeringens beteende. Man för ingen egen politik, man ser inte vad som kan vara bäst för landet. Det enda man agerar utifrån är vilka lobbyister som påverkar dem med vridna fakta och bestickningar. Kan inte annars hitta något skäl till den bestialiska vargslakten i vinter. Kan inte annars hitta något skäl till att bränna flera miljarder på att jaga utbrända och sjukskrivna arbetare när det skulle vara enklare att jaga skattefifflare från de egna leden. Dessa fifflare gömmer undan så många fler miljarder från stadskassan varje år att bidragsfusket skulle se ut som en 50-öring i Bill Gates plånbok. Visst, man ska inte komma undan med fusk, men de verkliga fuskarna nämner man inte alls eftersom det är ens grannar ute i Danderyd, Ekerö och vars de nu kan tänkas bo.
-
Med den jakthysteri vi har nu så misstänkligörs varenda människa som blir sjukskriven och det blir så fruktansvärd kallt i landet när vi hela tiden ska gå omkring och vara misstänksamma mot varandra.
-
Det än mer sinnesjuka är att jag inte ens själv vet om en socialdemokratisk regering skulle vara lösningen. Man har haft makten så länge utan att komma någon vart. Förvisso kan mycket skuld falla på Göran Persson som inte var så intresserad av utveckling, men det måste ju ha funnits andra ministrar som kunnat agera? Nej, det enda jag bryr mig om nu politiskt är att lämna ett bra arv till mina barn och framtida barnbarn. Vad innebär det då? Jo, att även de kan få njuta av att åka skidor på vintern och att få bada i havet om somrarna. Att de ska få andas frisk luft är inte längre en självklarhet om man ser 25-30 år in i spåkulan.
Miljöpartiet står kanske bäst till idag eftersom de har breddat sin repertoar så pass att den inte längre bara innehåller trädkramande ideologier. Visst, vad än Sverige gör så är vi beroende av de stora i-länderna, men också av industrialiseringen av u-länder. Dock anser jag att Sverige borde gå som föredöme inom EU och därigenom påverka EU till att jobba internationellt.
-
Nä, som det är idag har vi det kallt och grått, om än med en extra slant i bankboken... Man får väl bara fråga sig om den extra tusenlappen är värd det kalla samhällsklimatet?

Kommentarer
Postat av: Andreas

Tycker att du generaliserar lika mycket som de du fördömer. Du är farligt uta Daniel. Jag är borgare och jag är då fan i mig inte ett hot mot demokratin. Tvärt om. Jag anser att det är den viktigaste grundpelaren i hela samhället. MEN samtidigt är jag också av den åsikten att man skapar sin egen lycka och framgång. Människan måste försöka lite hårdare och inte nyttja skyddsnäten vid första misslyckande eller fall. Hoppa upp på hästen igen till du lär dig... Funkar det inte efter tredje eller fjärde försöket så kan du kasta dig in i skyddsnätet. Men detta skyddsnät ska vara temporärt. Inte en levnadssituation. Nåja... nog om det. Tycker bara att du ska akta dig för att vara så hård i detta ämne då du bevisligen inte har läst alla fakta. annars håller jag med dig om MP. Men så länge Morjärvstattaren finns med och bestämmer kommer de ALDRIG att få en röst från mig

2010-03-12 @ 15:56:25
Postat av: Daniel

Andreas, du skriver på ett illavarslande sätt. Att du inte gillar Peter Eriksson må vara, men att ge öknamn åt densamma är illa. Du har gnällt över att sossar bara gnäller utan att komma med eget men själv hånar du bara de som har något att säga. Kom in i matchen och ta av dig tunnelbågarna. Man ska gå en mil i en annan människas skor innan man dömer denne. Tänk på det. Varken du eller jag har någonsin verkligen suttit i en verklig ekonomisk knipa, vi har inte varit arbetslösa så det är fel att säga åt folk att kämpa hårdare.



Jag generaliserar inte, jag konstaterar fakta. Sen om alla som röstat på borgarna är likadana som de företrädare man valt låter jag vara osagt. Dock är det för mycket som stärker mina indicier till att bli mer ett vedertaget faktum så, nej jag varken generaliserar eller fördömer.



Det DU måste acceptera är att det finns de som har andra åsikter än du, att folk uppfattar saker annorlunda än du. Dina åsikter är idealiska för dig, men inte för alla andra. Därför är det fel av dig att bli arg på de som tycker annorlunda. Det är fel av dig att håna vänsterfolk som driver frågor på sin nivå. Borgarpolitiken är inte en långsiktigt bra lösning för låginkomsttagare, det är mer som att pissa i brallan; varmt och gosigt för stunden, men mest obehagligt i slutändan.

2010-03-13 @ 03:05:46
Postat av: Jonas B.

"MEN samtidigt är jag också av den åsikten att man skapar sin egen lycka och framgång. Människan måste försöka lite hårdare och inte nyttja skyddsnäten vid första misslyckande eller fall."



Kan hålla med om att man kan skapa sin egen lycka o framgång, att människan ska försöka lite hårdare. Men det känns som att folk som är arbetslösa idag kan kämpa på hur hårt som helst men det är nog ingen vidare situation när flera 100, ibland 1000 söker samma jobb. Idagsläget så kan även de som kämpar misslyckas totalt.



"Hoppa upp på hästen igen till du lär dig... "



Jag vet inte riktigt vad stackarna som söker jobb och gång på gång misslyckas pga det faktum att det inte finns tillräckligt med jobb, ska lära sig.

2010-03-16 @ 01:44:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback